EventsEsemények
Loader

Find Us

FlipboardLinkedin
Apple storeGoogle Play store
HIRDETÉS

Egy lépéssel közelebb került az EU ahhoz, hogy extravámokat vessen ki a kínai elektromos autókra

Modell beszél egy BYD autó előtt a kínai autóshow-n
Modell beszél egy BYD autó előtt a kínai autóshow-n Szerzői jogok Andy Wong/AP
Szerzői jogok Andy Wong/AP
Írta: Magyar Ádám
A cikk megosztásaKommentek
A cikk megosztásaClose Button

Az Európai Bizottság attól tart, hogy az államilag támogatott kínai gyártókkal az uniós ipar nem tudja felvenni a versenyt.

HIRDETÉS

Elégedetlen az Európai Bizottság a kínai autógyártók közreműködésével a nekik nyújtott állami támogatásokkal foglalkozó vizsgálatában. Az eljárás állásáról levélben tájékoztatta a Bizottság a BYD, a SAIC és a Geely cégeket. 

A Politico által megszerzett, április 23-án kiküldött üzenetek könnyen lehet, hogy a vállalatokra kivetett uniós vámok megemelését vetíti elő.

Az uniós gyártókat védené a Bizottság

A Bizottság még tavaly indított vizsgálatot a kínai gyártókkal kapcsolatban. A cél az volt, hogy kiderítsék, hogy a vállalatok nem kapnak-e tiltott állami támogatásokat Kínában, és ezzel nem tesznek-e szert jelentős versenyelőnyre az európai gyártókkal szemben. A vizsgálat elindításakor Ursula von der Leyen így fogalmazott:

„Az elektromosautó-gyártás óriási lehetőségeket rejt Európa jövőbeli versenyképessége és zöld ipari vezető szerepe szempontjából. Az uniós autógyártók és a kapcsolódó ágazatok már most is beruházásokat és innovációt hajtanak végre e lehetőségek teljes körű kiaknázása érdekében. Bárhol, ahol bizonyítékot találunk arra, hogy erőfeszítéseiket piaci torzulások és tisztességtelen verseny akadályozza, határozottan fel fogunk lépni. Mindezt az uniós és nemzetközi kötelezettségeink teljes tiszteletben tartása mellett tesszük, mert Európa a szabályok szerint játszik, a határain belül és globálisan egyaránt. Ez a szubvencióellenes vizsgálat alapos, tisztességes és tényeken alapuló lesz.” 

A mostani levelek azt kifogásolják, hogy a cégek nem adtak elég tájékoztatást az EU-nak a működésükről, az ellátási láncaikról és az általuk elnyert állami támogatásokról. Számos beszállítójukról például egyáltalán nem voltak hajlandók elárulni, hogy kapnak-e pénzt a kínai államtól. 

Jelenleg úgy tűnik, hogy a gyártóknak már nincs sok idejük kiköszörülni a csorbát: az EU kereskedelmi biztosa, Valdis Dombrovskis szerint a vizsgálat várhatóan még a nyári igazgatási szünet kezdete előtt lezárul.

A legnagyobb kínai cég épp Magyarországon épít gyárat

A levelek időzítése valószínűleg nem véletlen, Hszi Csin-ping kínai elnök ugyanis napokon belül Európába utazik. Hszi hétfőn Párizsban kezdi a látogatását, majd Magyarországra és Szerbiába is elmegy. 

Kína nemrég az európaihoz hasonló vizsgálatot indított a francia brandyvel kapcsolatban. Ezt akár a kínai autógyártók vizsgálatára adott közvetlen válasznak is lehet tekinteni, Franciaország ugyanis erősen lobbizott az eljárás elindításáért.

A hasonló uniós eljárások természetes végeredménye az, hogy valamilyen megemelt vámot vet ki az EU az érintett szektorokra vagy cégekre – legalábbis akkor, ha nem tudják tisztázni magukat. A jelen esetben a teljes kínai elektromosautó-szektort sújtanák a vámok, de azok mértéke akár cégről cégre is változhat.

A kínai cégek az európaiaknál korábban és nagyobb volumenben álltak rá az elektromosautó-gyártásra, és ezért  jelenleg előrébb is tartanak. A BYD például tavaly több mint 3 millió autót gyártott le, amivel a szektor legnagyobb cégének számított a világon, a Teslát megelőzve. A vállalat épp Magyarországon, Szegeden készül felépíteni első európai üzemét.

A Rhodium Group friss elemzése szerint a kínai vállalatok versenyelőnye akkora, hogy még akkor is nyereségesek tudnának maradni, ha az EU 30 százalékos vámot vetne ki rájuk, a számukra már komoly problémát okozó vámszint pedig 50 százaléknál kezdődik.

A cikk megosztásaKommentek

kapcsolódó cikkek

Az elektromos autózás jövőjéről egyeztetett a Tesla-vezér és a kínai miniszterelnök

A kínai BYD Szegeden hozza létre első európai autógyárát

Idegesen reagál Kína, hogy az Unió korlátozhatja elektromos autóinak behozatalát